Als man ben je soms trots en blij als je een nieuwe speeltje hebt. In mijn geval was dat een HP Notebook. Voor de kenners wat specs: dual core AMD 1,8 GHz, 2 gig intern, 160 gig HD, 7200GO nvidia, interne webcam en all-cards-reader. Gewoon een leuk ding en nog betaalbaar ook.
Totdat het ding de geest gaf. Zes maanden oud en zo dood als een pier. Drie piepjes gaf hij nog, maar verder niets. Dat was precies anderhalve week geleden op een woensdag.
Op vrijdag had ik pas tijd om te bellen en na een kort contact met de webshop besloot ik om het direct met de servicedesk van HP op te lossen. Na 30 minuten in de wacht te hebben gehangen a 20 cent per minuut bleek dat, nadat eindelijk het service nummer van mijn notebook boven water was, de reparatieafdeling al dicht was. Of ik maandag terug kon bellen.
Maandag weer 20 minuten via de telefoon naar oude top 40 hits geluisterd, maar goed nieuws, hij zou dinsdag opgehaald worden door UPS, op mijn werk nog wel. Helaas kwam UPS niet opdagen.
Woensdag te hard gewerkt en donderdag weer 20 minuten aan de lijn gehangen. “Sorry meneer, dit is heel vervelend, we zullen een nieuwe afspraak maken. Is vrijdag goed?”
Vrijdag weer de hele dag gewacht en rond vijfen weer met de helpdesk gebeld. Nu maar naar het servicepunt voor bedrijven, want dat is tenminste lokaal tarief. Dertig minuten in de wacht gehangen om te horen dat ze me niet kunnen helpen.
Dan maar de support-chat proberen. “Goh, vervelend meneer, maar weet u dat ze tot 18.00 langs kunnen komen?” tikte meneer Bressems.
Ja, dat weet ik, maar ik vertrouw ze niet meer en jullie eigenlijk ook niet meer.
Het liefste had ik deze helpdeskmeneer uit zijn callcenteromgeving gerukt, zijn broek naar beneden getrokken en de gehele, met zwartglanzende pianolak afgewerkte, HP DV6361eu diep in zijn ‘étoile brun’* geduwd. Hem daarna in zijn blote reet vastgebonden en gewacht tot de letters S E R V I C E één voor één uit zijn hol vielen. Maar het laatste restje beschaving weerhield me.
Ik heb zelden zo’n slechte, non-professionele, belabberde, beroerde, weigerachtige en niet adquate helpdesk meegemaakt als die van HP. Mocht deze computer ooit nog gerepareerd worden en ooit de onvermijdelijke en onherstelbare geest geven dan koop ik NOOIT meer een HP-produkt. En ik raad iedereen aan die overweegt iets van HP aan te schaffen zich te realiseren dat spullen kapot kunnen gaan en een goeie after-sales dan pas echt belangrijk is. En als dan blijkt dat UPS toch niet zo’n gerenomeerde partner blijkt te zijn, omdat ze twee keer hun afspraken bij dezelfde klant niet nakomen, dan gooi je ze eruit en probeer je de concurrent.
En dat is precies wat ik ga doen als hij gerepareerd is. Ik zet mijn notebook op Marktplaats, want met HP wil ik niets maar dan ook niets meer te maken hebben.
Inmiddels was het vijf voor zes en heb ik weer gechat met de helpdesk en er is mij beloofd dat ik maandag teruggebeld ga worden. Ach, hoop doet de zotten leven…
In de tussentijd had ik mijn laptop allang met een taxi naar HP kunnen brengen. Dat was goedkoper en sneller geweest en het had HP en UPS een hoop slechte publiciteit gescheeld.
* Bruine ster